Veel mensen hebben wel een beeld bij veerdiensten naar Sardinië. Maar mijn ervaring is dat deze vaak heel beperkt is, dat ze het vaak van ‘horen zeggen’ hebben. Want als iemand een overtocht naar Sardinië heeft gemaakt en dat is gelukt, dan meld je dat weer door. Een voorbeeldje is dat veel mensen denken dat je alleen vanuit vakantieland Italië over kan varen naar Sardinië. Sterker nog, ze hebben het vaak alleen over de havens van Livorno en Genua. Er zijn er meer in Italië zoals Piombino, Civitavecchia, en Napels. Maar wat dacht je vanuit Frankrijk? Dat is ook een mooie optie!
Prijs van de overtocht
Vaak is de prijs van de overtocht zelf de meest gehoorde motivatie om voor een overtocht te kiezen. En dan komt Livorno vaak als goedkoopste uit de bus, vooral als je met een aanhanger gaat. Immers dan betaal je 2x de lengte en met name hoogte van het vervoermiddel. Maar er is meer, de dag kan ook cruciaal zijn. Dinsdag en donderdag zijn vaak goedkoper. Maar de goedkoopste wil niet altijd de handigste oplossing te zijn. Zelf vinden wij het fijn en belangrijk om de haven waar wij voor kiezen op de heenreis een haven is waar we gemakkelijk naar het inscheepterrein kunnen komen en als we te vroeg zijn, dat we dan op een gezellige manier kunnen wachten. Wat dat laatste betreft zijn havens als Genua en Livorno nou niet direct vriendelijk, zodra je er in bent, kom je er nauwelijks meer uit.
Te vroeg
Ben je te vroeg – en dat wil je graag, want dan heb je weinig in de file gestaan – dan moet je ergens “wachten”. Toulon (Frankrijk) heeft naast het inscheepterrein een boulevard met een regulier parkeerterrein. Helaas kunnen hier geen caravans op staan. Savona (Italië) heeft op een km van het inscheepterrein een groot parkeerterrein ook geschikt voor hoge campers en caravans. Dan loop je in 2 minuten naar het strand…. Kijk dat is fijn wachten en voor ons een reden om voor de heenweg altijd naar deze 2 havens te kijken. Jammer genoeg vertrekken er niet veel veerboten vanuit Savona. (Op de terug weg maakt het ons niet uit, de rijdt de boot af, de haven uit , de Nederlanders achterna, totdat je weer in Nederland bent).

Route terug via Italië of Frankrijk
De afstand Genua/Savona of Toulon/Nice scheelt niet zo veel gemeten vanuit Utrecht, zo rond de 1200 km. Livorno is duidelijk verder zo’n 1350km vanuit Utrecht. Maar niet alleen de lengte in km is belangrijk. Wat dacht je van tolkosten. Of de risico’s op files. Als je via Italië wilt overvaren ga je over het algemeen via Zwitserland. Dan heb je een vignet nodig en met een aanhanger dus 2. Maar heb je die eenmaal, dan heb je hem dus ook voor de terugweg. Je hoeft echter niet perse via de zelfde landenroute terug te gaan natuurlijk. Soms heb je al een vignet omdat je naar de wintersport bent geweest of een andere reden. Maar Zwitserland heeft wel 2 grenzen, waar soms veel file staat! En natuurlijk de 17km lange Gotthardtunnel, waar zeker in de zomer ook file staat! Dat kan dus een overweging zijn om via Frankrijk over te gaan varen naar je Sardinië vakantie, misschien duurder, maar wel comfortabeler, vinden wij. Toulon staat vaker op de vaarschema’s dan Nice.
Tolheffingen
Je betaalt tol op de Franse autosnelwegen. Ga je via de N-wegen dan heb je daar geen last van, maar dan gaat het een stuk langzamer. Ook in Italië betaal je nog wat tol, niet zoveel als in Frankrijk. Een overweging om te kiezen voor Frankrijk of Italië.
Een overzichtje van 2022 (Bron ANWB):
Tol: gewone auto zonder aanhanger | |
Metz – Marseille | 59 |
Metz – Nice | 74 |
Metz – Toulon | 67 |
Como – Milaan – Savona | 19 |
Como – Milaan – Genua | 16 |
Como – Milaan – Bologna- Livorno | 35 |
Tolvignet Zwitserland | 45 |
NB: In de loop van 2023 zal er een elektronisch vignet voor Zwitserland worden ingevoerd.
Kortom, laat je niet vertellen dat je via Italië MOET, of dat er maar een haven is. Veel plezier op het mooie eiland Sardinië.